Werkvormen
Doel van activiteit
Aantal studenten
Tijdsduur
Lesfases
Synchroon
Voorbereidingstijd
Ted-Talk in je les!
Een presentatie om een idee, concept of verhaal te delen met een live publiek of online publiek.
- Kleine groep
- Synchroon
Brainstorm
Een werkvorm waarbij studenten individueel of in groepen ideeën genereren door te bouwen op elkaars...
- Kleine groep
- Synchroon
Rollenspel
Rollenspel is een didactische werkvorm die wordt gebruikt om studenten in staat te stellen complexe...
- Kleine groep
- Synchroon
Gatenartikel
Een stimulerende en actieve werkvorm voor de ontwikkeling van kritisch lezen.
- Grote groep
- Asynchroon
Pecha Kucha
Is een beknopte en visueel aantrekkelijke presentatievorm waarbij de spreker 20 slides gebruikt.
- Medium groep
- Synchroon
Misconcepties
Is een didactische werkvorm om misvattingen te identificeren en te corrigeren.
- Medium groep
- Asynchroon
Quizzen
Vormen van interactief spel of assessment waarbij deelnemers vragen worden gesteld.
- Kleine groep
- Synchroon
Demonstratie door studenten
Bij een demonstratie door studenten kruipen studenten in de rol van docent.
- Medium groep
- Synchroon
Cliffhanger
Een werkvorm die zorgt voor een gevoel van urgentie bij studenten om het vraagstuk op te lossen.
- Medium groep
- Asynchroon
Opdrachtencircuit
Kan worden gebruikt om vaardigheden te oefenen, zoals samenwerking, creativiteit en zelfstandigheid.
- Kleine groep
- Synchroon
Video-analyse
Is een werkvorm waarbij studenten videobeelden analyseren voor verbetering in eigen handelen.
- Kleine groep
- Asynchroon
Simulatie
Is een werkvorm voor het nabootsen van een situatie of proces in veilig en gecontroleerde omgeving.
- Kleine groep
- Synchroon
Demonstratie
Is een actieve leermethode door middel van een interactieve presentatie om studenten te betrekken.
- Grote groep
- Asynchroon
Instructie geven
Hier zijn belangrijke principes te vinden voor effectief instructies geven onderbouwd door studies.
- Kleine groep
- Synchroon
Succesfactoren samenwerkend leren
Hier zijn de belangrijkst factoren te vinden voor studenten succesvol samenwerkend te laten leren.
Eenvoudige experts
Maak studenten in kleine groepen expert op een onderwerp en ontwikkel het oplossend vermogen.
- Kleine groep
- Synchroon
Caleidoscoop
Een werkvorm voor het ontwikkelen van het oplossend vermogen door middel van creatief denken.
- Medium groep
- Synchroon
Binnenkomer
Een korte activiteit die de leerlingen prikkelt en voorbereidt op de les die komen gaat.
- Medium groep
- Synchroon
Autobiografische schetsen
Een werkvorm om de binding in de klas en begrip over elkaars achtergrond te verbeteren.
- Kleine groep
- Synchroon
Alledaagse betekenis
Een werkvorm waarbij studenten nieuwe kennis kunnen koppelen aan hun bestaande kennis en ervaringen.
- Medium groep
- Synchroon
Advanced organiser
Structurele werkvorm die de student helpt bij het begrijpen en onthouden van nieuwe informatie.
- Kleine groep
- Asynchroon
Actuele bronnen opdracht
Een werkvorm waarbij studenten aan de hand van actuele bronnen het kritisch denken verbeteren.
- Kleine groep
- Asynchroon
Actief live structureren
Samen met de student de leerstof structureren waarbij de student eigen kennis en inzichten deelt.
- Medium groep
- Synchroon
Aanvulschema
Een actieve werkvorm die helpt bij structureren en ordenen van informatie.
- Kleine groep
- Asynchroon
ABCD
Is een methode om op een gestructureerde manier te reflecteren op een ervaring.
Individuele feedback
Is een werkvorm waarbij de docent feedback geeft op het werk van een individuele student.
- Kleine groep
- Synchroon
Klassikale feedback
Hierbij geeft de docent feedback op de individuele student, maar bespreekt het in de groep.
- Kleine groep
- Synchroon
Diagnostische vragen
Een formatief assessment waarbij de docent inzicht krijgt in de voorkennis van studenten.
- Kleine groep
- Synchroon
Entreeticket
Een werkvorm om de voorkennis te activeren aan het begin van de les.
- Kleine groep
- Synchroon
Exit-ticket
Een werkvorm om het begrip van de lesstof te controleren via gerichte vragen.
- Kleine groep
- Synchroon
Uitgewerkte voorbeelden
Een werkvorm om het toepassen van oplossingen en het begrijpen van complexe problemen te verbeteren
- Kleine groep
- Asynchroon
Kwaliteitsbesef
Een werkvorm voor studenten om kritisch het zelfgemaakte werk te controleren en te verbeteren.
- Kleine groep
- Synchroon
Peerfeedback in groepjes: de carrousel
Een werkvorm waarin studenten in kleine groepen elkaars werk beoordelen en feedback geven.
Peerfeedbck met paarsgewijze vergelijking
Een werkvorm waarin studenten in tweetallen elkaars werk beoordelen en feedback geven.
- Kleine groep
- Synchroon
Peerfeedback
Peerfeedback is een didactische werkvorm waarbij studenten feedback geven op elkaars werk.
- Grote groep
- Synchroon
Denken, delen, uitwisselen
Een actieve werkvorm om studenten te helpen hun denkprocessen te verhelderen.
- Medium groep
- Synchroon
Terughalen met behulp van anderen
Een werkvorm die de kennis verbeterd door met elkaar te delen en te bespreken.
- Kleine groep
- Asynchroon
Het estafettedebat
Studenten debatteren over een relevant thema of een stelling in een binnen- en buitencirkel.
- Medium groep
- Synchroon
Het Lagerhuis debat
In dit debatvorm leren studenten argumenteren en kritisch luisteren.
- Medium groep
- Synchroon
Mindmap maken
Een mindmap is een visuele weergave van informatie waarbij onderlinge relaties worden weergeven.
- Kleine groep
- Synchroon
Discussieforum
Een online discussieruimte waarbij studenten reageren op een vraag of onderwerp.
- Grote groep
- Asynchroon
Drie stellingen
Studenten formuleren drie stellingen over de bestudeerde stof in een debat.
- Kleine groep
- Synchroon
Discussietaak
Een werkvorm waarbij studenten actief betrokken worden bij een discussie over een bepaald onderwerp.
- Kleine groep
- Synchroon
CRAAP Test
Een werkvorm waarbij studenten kritisch bronnen beoordelen op betrouwbaarheid en relevantie.
- Medium groep
- Asynchroon
Legpuzzelmethode
Wordt gebruikt om een groot vraagstuk te verdelen in kleinere deelvragen.
- Kleine groep
- Synchroon
Reflectiemodel van Gibbs
Dit model moedigt studenten aan om systematisch na te denken over ervaringen.
- Kleine groep
- Synchroon
Twijfels bij praktijk
Laat studenten een leerdoel opstellen vanuit een praktijkgericht voorbeeld.
- Kleine groep
- Synchroon
Het UI-model van Korthagen
Dit model maakt onderscheid tussen reflectie methodes en legt daar verbanden tussen.
- Kleine groep
- Synchroon
Spiraalmodel van Korthagen
Een systeem waarmee je structureel en systematisch terug kunt kijken op jouw eigen handelen.
- Kleine groep
- Synchroon
STARRT methode
Een methode om studenten te laten reflecteren op hun handelen in een specifieke situatie.
- Kleine groep
- Synchroon
ABCD(ef) Reflectiemodel
Een reflectiemodel dat studenten en leraren helpt bij het reflecteren op hun eigen leerproces.
- Kleine groep
- Synchroon
Op het eerste gezicht
Een werkvorm om een nieuwe groep kennis te laten maken met de docent.
- Kleine groep
- Synchroon
Raad de studieplek
Deze werkvorm laat studenten kennis maken met hun studieplekken thuis.
- Kleine groep
- Synchroon
Persconferentie
Simulatie waarbij studenten als journalisten optreden en een persconferentie nabootsen.
- Kleine groep
- Synchroon
Activerende podcast
Een interactieve audio-ervaring die studenten betrekt, informeert en inspireert.
- Grote groep
- Asynchroon
De activerende kennisclip
Werkvorm waarbij korte video’s worden gebruikt om studenten te stimuleren en activeren.
- Grote groep
- Asynchroon