Actief live structureren is een didactische werkvorm waarbij de docent de leerstof samen met de studenten structureert. Dit gebeurt door middel van het samenstellen van een overzicht of schema waarin de belangrijkste begrippen en verbanden tussen de leerstof worden weergegeven. De studenten zijn hierbij actief betrokken en kunnen hun eigen kennis en inzichten delen.
Werkvorm
Actief live structureren
- Doel van activiteit
-
- Voorkennis activeren
- Reflecteren
- Kritisch denken
- Kennis uitwisselen
- Samenvatten
- Evalueren
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Tijdsduur
-
- < 60 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Samen met de student de leerstof structureren waarbij de student eigen kennis en inzichten deelt.
Stappenplan
1. Introductie
De docent introduceert het onderwerp en licht de belangrijkste begrippen toe.
2. Vragenronde
De studenten stellen vragen en delen hun kennis over het onderwerp.
3. Structureren
De docent en studenten selecteren de belangrijkste begrippen en verbanden en structureren deze in een overzicht of schema.
4. Aanvullen
De studenten vullen het overzicht of schema aan met hun eigen kennis en inzichten.
5. Evalueren
De docent evalueert het overzicht of schema en zorgt ervoor dat de belangrijkste begrippen en verbanden correct zijn weergegeven.
Werkt nog beter met:
- Actieve betrokkenheid van studenten bij het leerproces.
- Overzichtelijke weergave van complexe en omvangrijke leerstof.
- Verhoging van begrip en inzicht van de leerstof.
- Mogelijkheid tot interactie tussen docent en studenten.
Middelen om te gebruiken:
- Whiteboard of digitaal bord om het overzicht of schema op te stellen.
- Marker om de begrippen en verbanden aan te geven.
- Post-its of stickers om extra informatie toe te voegen.
- Collaboratieve tools zoals Microsoft Teams om het overzicht of schema samen met de studenten te maken.
- Beoordelingscriteria om de structuur van het overzicht of schema te beoordelen.