Zorg dat je van te voren een (toets)opdracht hebt waar studenten mee aan de slag kunnen gaan en waarvoor het noodzakelijk is dat zij betrouwbare bronnen gebruiken.
Verdeel de klas in groepjes van max 5 studenten
Geef studenten de opdracht om bronnen te verzamelen die relevant zouden kunnen zijn voor de eindopdracht. Laat deze bronnen uploaden via Feedback Fruits en laat studenten middels een Peer review de CRAAP vragen beantwoorden
Laat de studenten de CRAAP vragen beantwoorden.
Denk bij het beantwoorden van de vragen aan de volgende facetten:
Currency: De actualiteit van de informatie.
- Wanneer werd de informatie gepubliceerd of gepost?
- Is de informatie herzien of bijgewerkt?
- Vereist jouw onderwerp actuele informatie, of zullen oudere bronnen ook werken?
- Zijn de links functioneel?
Relevance: Het belang van de informatie voor jouw behoeften.
- Heeft de informatie betrekking op jouw onderwerp of beantwoordt het jouw vraag?
- Wie is het beoogde publiek?
- Is de informatie op het juiste niveau (dus niet te elementair of te gevorderd voor jouw behoeften)?
- Heb je gekeken naar verschillende bronnen voordat je besloot deze te gebruiken?
- Zou je deze bron comfortabel kunnen citeren in jouw onderzoeksdocument?
Authority: De bron van de informatie.
- Wie is de auteur/uitgever/bron/sponsor?
- Wat zijn de referenties of organisatorische affiliaties van de auteur?
- Is de auteur gekwalificeerd om over het onderwerp te schrijven?
- Is er contactinformatie, zoals een uitgever of e-mailadres?
- Onthult de URL iets over de auteur of bron? Voorbeelden: .com .edu .gov .org .net
Accuracy: De betrouwbaarheid, waarheidsgetrouwheid en juistheid van de inhoud.
- Waar komt de informatie vandaan?
- Wordt de informatie ondersteund door bewijs?
- Is de informatie beoordeeld of gerefereerd?
- Kun je een deel van de informatie verifiëren in een andere bron of door persoonlijke kennis?
- Lijkt de taal of toon onbevooroordeeld en vrij van emotie?
- Zijn er spellings-, grammatica- of typografische fouten?
Purpose: De reden waarom de informatie bestaat.
- Wat is het doel van de informatie? Is het om te informeren, te onderwijzen, te verkopen, te vermaken of te overtuigen?
- Maken de auteurs/sponsors hun bedoelingen of doel duidelijk?
- Is de informatie feit, mening of propaganda?
- Lijkt het standpunt objectief en onpartijdig?
- Zijn er politieke, ideologische, culturele, religieuze, institutionele of persoonlijke vooroordelen?