Terug naar overzicht
Werkvorm

Ted-Talk in je les!

Doel van activiteit
  • Kennis uitwisselen
Aantal studenten
  • Kleine groep
  • Medium groep
  • Grote groep
Tijdsduur
  • < 60 minuten
  • > 60 minuten
Lesfases
  • Voor de les
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Synchroon
  • Asynchroon
Voorbereidingstijd
  • < 30 minuten

Een presentatie om een ​​idee, concept of verhaal te delen met een live publiek of online publiek.

Een TED Talk is een presentatie van maximaal 18 minuten die bedoeld is om een ​​idee, concept of verhaal te delen met een live publiek en/of een wereldwijd online publiek. TED Talks worden gehouden op de jaarlijkse TED-conferenties en worden ook gepubliceerd op de website TED.com en andere online platforms. (TED staat voor Technologie, Entertainment, Design). Een TED-talk kan over allerlei onderwerpen gaan. Het gaat om ‘Ideas worth spreading’.

Stappenplan

1. Kies het doel

Denk na over welk doel je wilt bereiken met het inzetten van een Ted-talk in het onderwijs. Enkele ideen zijn:

  • Studenten geven een ted-talk over een onderwerp uit de theorie zodat andere studenten hiervan kunnen leren
  • Studenten geven een ted-talk over bijvoorbeeld hun stage-ervaring of het product wat zij hebben gemaakt

2. Laat studenten de ted-talk voorbereiden

Geef studenten de opdracht om hun ted-talk zorgvuldig voor te bereiden en enkele keren te oefenen:

Een TED Talk is een presentatie van maximaal 18 minuten die bedoeld is om een ​​idee, concept of verhaal te delen met een live publiek en/of een wereldwijd online publiek. TED Talks worden gehouden op de jaarlijkse TED-conferenties en worden ook gepubliceerd op de website TED.com en andere online platforms.

Enkele belangrijke kenmerken van een TED Talk zijn:

  • Korte duur: TED Talks duren meestal niet langer dan 18 minuten. Dit helpt de spreker om zich te concentreren op de kern van zijn boodschap en zorgt ervoor dat het publiek geïnteresseerd blijft.
  • Inspirerend: TED Talks zijn bedoeld om inspirerend en motiverend te zijn. De spreker moet het publiek kunnen boeien met een verhaal dat hen raakt en inspireert om te handelen.
  • Informatief: hoewel TED Talks inspirerend zijn, zijn ze ook informatief. De spreker moet zijn idee of concept duidelijk en begrijpelijk uitleggen aan het publiek.
  • Visueel aantrekkelijk: een TED Talk wordt ondersteund door visuele elementen zoals afbeeldingen, video’s en grafieken. Deze visuele elementen helpen de spreker om zijn boodschap over te brengen en houden het publiek geïnteresseerd.
  • Uniek en origineel: TED Talks zijn uniek en origineel. De spreker moet een idee presenteren dat nieuw is of een nieuw perspectief biedt op een bestaand probleem.
  • Professioneel geproduceerd: TED Talks worden professioneel geproduceerd en zijn van hoge kwaliteit. De spreker moet dus zorgvuldig voorbereiden en zijn presentatie goed afstemmen op het publiek.
  • Brede doelgroep: TED Talks zijn bedoeld voor een breed publiek en moeten dus begrijpelijk zijn voor een divers publiek, ongeacht hun achtergrond of opleidingsniveau.

Laat studenten ook vooral kijken naar enkele goede voorbeelden, op ted.com kan je filteren op de meest bekeken video’s, deze kunnen ter inspiratie dienen: TED Talks

Sir Ken Robinson over onderwijs

 

Tim Urban over Procrastination (uitstelgedrag)

 

Amy Cuddy over lichaamstaal en hoe dat ons zelfbeeld beinvloed:

3. Kies je medium / vorm

Er zijn een aantal mogelijke scenario’s hoe je de ted-talk in kan zetten:

Live:
Laat studenten nadat zij hun ted talk gemaakt hebben deze live doen in de les en laat medestudenten feedback geven op bijvoorbeeld de inhoud of juist op de presentatievaardigheden. Zorg daarbij dat je een goed feedback formulier hebt wat studenten helpt om gericht feedback te geven. Wil je hier meer over weten, kijk dan even bij de werkvormen over feedback.

Opgenomen:
Studenten nemen hun Ted-talk op, je kan er voor kiezen bij een kleine groep om dit in de studio van de HvA te laten doen (raadpleeg dan even de O&O van jouw faculteit hoe je dit kan doen) of je kan studenten dit in eigen beheer laten doen, bijvoorbeeld door een webcam te gebruiken of een telefoon. Als je kiest voor deze vorm zijn er ook weer meerdere mogelijkheden om de ted-talk te gebruiken. De video kan bijvoorbeeld eerst geupload worden in Feedback Fruits waarna een aantal studenten aangewezen worden om Peerfeedback te geven op de video. Je kan er ook voor kiezen om de ted-talks in de les te laten zien of zelfs een klein filmfestival te organiseren waarin de tedtalks worden getoond,.

Materialen:

  • Opname-apparatuur, zoals een camera en microfoon.
  • Montagesoftware, zoals Adobe Premiere Pro of iMovie.

Gebruikte tools

2 tools

Peer Review

Laat studenten elkaar feedback geven.
Meer over tool

Microsoft Teams

Zoek de verbinding met Microsoft Teams!
Meer over tool

Dit kan je ook doen

1 werkvormen Zo kan je (ongeveer) hetzelfde resultaat bereiken op een andere manier.
kritisch

Persconferentie

Simulatie waarbij studenten als journalisten optreden en een persconferentie nabootsen.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken

De volgende stap

3 werkvormen Dit sluit goed aan op deze werkvorm.
Formatief Samenwerken + 3
Reflecteren Metacognitie kritisch

Peerfeedback

Peerfeedback is een didactische werkvorm waarbij studenten feedback geven op elkaars werk.
  • Grote groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken
Formatief Samenwerken + 3
Reflecteren Metacognitie kritisch

Peerfeedback in groepjes: de carrousel

Een werkvorm waarin studenten in kleine groepen elkaars werk beoordelen en feedback geven.
Werkvorm bekijken
Formatief Samenwerken + 3
Reflecteren Metacognitie kritisch

Peerfeedbck met paarsgewijze vergelijking

Een werkvorm waarin studenten in tweetallen elkaars werk beoordelen en feedback geven.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken