Studenten hebben in groepjes een paper geschreven en stellen hierover een zakelijk persbericht op.
Het persbericht wordt naar alle studenten in de cursusgroep gestuurd. Voor elk paper wordt een referentengroep aangewezen. Deze ontvangt naast het persbericht ook het paper. De referenten bestuderen het paper en bereiden een aantal kritische vragen voor. De persconferentie wordt belegd en op de conferentie stellen de referentiegroepen hun kritische vragen op een journalistieke manier. De paperschrijvers reageren daarop en er wordt over gediscussieerd. Na afloop wordt de mening van het publiek gepeild en kan de docent een beoordeling geven.
Persconferentie
- Doel van activiteit
-
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- > 60 minuten
- Lesfases
-
- Voor de les
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Asynchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 60 minuten
Simulatie waarbij studenten als journalisten optreden en een persconferentie nabootsen.
Stappenplan:
1. Voorwaardelijke stap
Voor deze werkvorm heb je een reeds gemaakte opdracht nodig. Dit kan een groepsopdracht zijn of een individuele. Je kan hiervoor een paper / essay / betoog of andere schrijfopdracht nemen. Het mooist is als studenten een concept van de eindopdracht uitwerken zodat zij de kritische vragen kunnen gebruiken om hun verslag bij te stellen.
2. Maak een persbericht
Vraag studenten een kort zakelijk persbericht te schrijven over hun opdracht. Laat studenten voorbeelden van persberichten opzoeken en deze ter inspiratie gebruiken.
3. Deel de groep in drieën
Deel drie groepen in:
Groep 1 zijn de sprekers op de persconferentie en stellen hun verslag beschikbaar
Groep 2 krijgt het persbericht en de opdracht
Groep 3 krijgt enkel het persbericht
4. Voorbereiding voor de persconferentie
Laat studenten hun verslagen en persberichten uploaden en aan medestudenten uit groep 2 aanbieden. Dit kan door Peerfeedback van Feedback Fruits te gebruiken of bijvoorbeeld een discussieforum in te richten. Deze studenten formuleren in Feedback Fruits alvast wat kritische vragen. In de persconferentie zelf krijgen de studenten die spreken de gelegenheid om deze te beantwoorden.
5. Persconferentie en discussie
De persconferentie wordt belegd en op de conferentie stellen de peers hun kritische vragen op een journalistieke manier. De paperschrijvers reageren daarop en er wordt over gediscussieerd.
Na afloop wordt de mening van het publiek gepeild en kan de docent een beoordeling geven.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Studenten moeten beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden om het probleem of vraagstuk te kunnen onderzoeken en presenteren.
- Het is belangrijk dat studenten open staan voor elkaars ideeën en feedback.
Werkt nog betere wanneer er sprake is van:
- Een duidelijke probleem- of vraagstelling die aansluit bij de leerdoelen.
- Een goede samenstelling van de groepen.
- Een duidelijke rolverdeling binnen de groepen.
- Een gestructureerde voorbereiding en nabespreking.
Materialen:
- De benodigde informatie over het probleem of vraagstuk.
- Een ruimte voor de persconferentie en eventueel presentatiemateriaal.