Een estafette debat is een specifieke vorm van debatteren waarbij de sprekers in een team elkaar afwisselen om argumenten te presenteren en te verdedigen, de buitencirkel neemt over als de binnencirkel het niet meer weet. Het doel van een estafette debat is om gezamenlijk tot een diepgaandere en meer gebalanceerde discussie te komen, waarbij alle standpunten worden belicht.
Het estafettedebat
- Doel van activiteit
-
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 60 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Studenten debatteren over een relevant thema of een stelling in een binnen- en buitencirkel.
Stappenplan
1. Zorg voor een thema of stelling
Kijk of er vanuit het vak of les een thema is te halen wat ter discussie gesteld kan worden. Studenten kunnen hier suggesties voor aandragen maar de docent kan dit zelf ook doen. Alternatief kan je vantevoren stellingen laten formuleren op het thema. De stellingen kunnen vantevoren door studenten op een discussieforum geplaatst worden.
2. Splits de groep en voer de discussie
De groep studenten wordt gesplitst in een binnen- en buitencirkel. De discussie, over een reeds bestudeerd of ingeleid thema, wordt gevoerd in de ‘binnencirkel’, onder leiding van een gespreksleider (docent of student) aan een gesprekstafel waarvan drie stoelen continu bezet worden door wisselende discussianten.
Zodra een van de discussianten zijn of haar zegje heeft gedaan en/of er te weinig nieuwe gezichtspunten naar voren worden gebracht, kunnen deelnemers uit de buitencirkel een discussiant aftikken en zijn/haar stoel innemen. Dit kan op eigen initiatief of op uitnodiging van de gespreksleider gebeuren.
Spreek vantevoren een tijd af en hou deze scherp in de gaten.
3. Sluit af en vat samen
Geef als docent terug wat je gehoord hebt en wat je met name goed vond aan de gegeven argumenten. Probeer samen te vatten wat je gehoord hebt en vraag studenten om een reactie. Vraag hen wat zij hiervan voor kunnen gebruiken voor het vak.
Bron: Baltzer, Jeanine. Slimmer Door Het HBO: Voorbeelden Van Studiebegeleiding En Activerende Didactiek Om Effectief Studeren En Diep Leren Te Bevorderen. Hogeschool Van Amsterdam, 2021.