De legpuzzel methode heeft als doel leerlingen actief te betrekken bij het leren en begrijpen van een onderwerp. Het stimuleert probleemoplossing, kritisch denken, samenwerking en helpt bij begripsvorming, kennisintegratie en het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden. Daarnaast bevordert het teamwork en sociale interactie. Kortom, het biedt een interactieve en betrokken benadering van leren.
Legpuzzelmethode
- Doel van activiteit
-
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 60 minuten
- > 60 minuten
- Lesfases
-
- Voor de les
- Tijdens de les
- Na de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Asynchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Wordt gebruikt om een groot vraagstuk te verdelen in kleinere deelvragen.
Stappenplan
1. Introduceer het vraagstuk
Studenten krijgen per groepje van 3 of 4 een vraagstuk voorgelegd met verschillende aspecten. Zij formuleren gezamenlijk per aspect een deelvraag.
2. Verdeel de deelvragen
Studenten verdelen de deelvragen en werken deze individueel in of buiten de les uit. Dit kan door in de literatuur te duiken of door bijvoorbeeld iemand uit de praktijk te interviewen.
3. Uploaden van bevindingen
De antwoorden, oplossingen of ideeen uploaden de studenten. Studenten stellen elkaar online vragen of leveren feedback. Hiervoor kan bijvoorbeeld de discussion assignment van Feedback Fruits ingezet worden:
Discussion Assignment levert heel snel een zinvolle open discussie op. Studenten leveren hun werk in en kunnen direct commentaar leveren en/of vragen stellen aan de hand van het ingeleverde werk van een of meeerdere studenten. Zelf ontvangt de student ook commentaar op eigen ingeleverd werk. Na het commentaar opent een open discussie waarin de student het werk van andere studenten ziet en is het mogelijk om ander werk ook van commentaar te voorzien. Discussion Assignment kan goed worden ingezet om de voorkennis te activeren, maar kan ook goed worden ingezet bij het schrijven van verslagen.
4. Synthese
Wanneer de studenten weer bijeen komen worden de aangedragen oplossingen en ideeën aan elkaar gerapporteerd en met elkaar besproken. Vervolgens worden gemeenschappelijk conclusies getrokken, strevend naar consensus, voor de beantwoording van de overkoepelende vraag.
Bron: Baltzer, Jeanine. Slimmer Door Het HBO: Voorbeelden Van Studiebegeleiding En Activerende Didactiek Om Effectief Studeren En Diep Leren Te Bevorderen. Hogeschool Van Amsterdam, 2021.