Een discussieforum is een online discussieruimte waarbij studenten berichten plaatsen als reactie op een vraag of onderwerp. Ze leren hiermee informatie verzamelen, een standpunt innemen, argumenteren en feedback geven op medestudenten. Ook versterken ze hiermee hun communicatieve vaardigheden. En discussiëren verhoogt de betrokkenheid van studenten.
Het voordeel van een online asynchrone discussie is dat de studenten niet op hetzelfde moment online moeten zijn. Hierdoor krijgen ze tijd om zaken op te zoeken en na te denken over de formulering van hun bericht. Dat verhoogt de kwaliteit van de inbreng.
Het inzetten van een discussieforum moet een plek hebben in het ontwerp van de course of module zodanig dat het voor de studenten relevant en zinvol is eraan bij te dragen. Deze werkvorm wordt bijvoorbeeld vaak gecombineerd met een andere werkvorm, zoals een synchroon werkcollege. Als docent kun je dan studenten de opdracht geven om over een bepaald topic te discussiëren op het discussieforum, en die discussie kan dan de insteek vormen voor een vervolgactiviteit.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een online discussiegroep te gebruiken:
- Je houdt als docent toezicht op de discussie maar intervenieert alleen als het echt nodig is, bijvoorbeeld om de discussie weer in een goede richting te duwen, misvattingen uit de wereld te helpen, of de discussie nieuw leven in te blazen.
- Je volgt alle gesprekken nauwgezet en draagt bij. Dat brengt uiteraard heel wat werk met zich mee, maar zorgt meestal voor inhoudelijk hoogstaandere discussies. Hier staat tegenover dat een aantal studenten minder zal gaan bijdragen uit voorzichtigheid.
Wat de beste vorm is hangt af van het leerdoel, de voorkennis, en de plek die het forum heeft in het geheel van de leeractiviteiten.