Een goede start van de les is cruciaal om de aandacht en motivatie van leerlingen te verhogen. Met een binnenkomer kun je de aandacht en motivatie van de leerlingen verhogen aan het begin van de les.
Binnenkomer
- Doel van activiteit
-
- Voorkennis activeren
- (Sociale) binding
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Tijdsduur
-
- < 10 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Een korte activiteit die de leerlingen prikkelt en voorbereidt op de les die komen gaat.
Stappenplan
1. Doel
Bepaal het doel van de binnenkomer. Dit kan bijvoorbeeld zijn: de leerlingen activeren, de voorkennis ophalen, of de aandacht van de leerlingen krijgen.
2. Kies de werkvorm
Kies een werkvorm die past bij het doel en bij de leerlingen. Een aantal voorbeelden van werkvormen zijn: een quiz, een stellingen-discussie, een creatieve opdracht of een brainstormsessie.
3. Hou het kort
Zorg ervoor dat een binnenkomer kort en krachtig is. De activiteit mag maximaal 10 minuten duren, anders verlies je de aandacht van de studenten.
4. Maak het visueel
Maak de binnenkomer visueel aantrekkelijk. Gebruik afbeeldingen, video’s of andere multimedia om de leerlingen te prikkelen.
5. Voer de binnenkomer uit
Introduceer de binnenkomer op een duidelijke en enthousiaste manier. Leg kort uit wat de leerlingen gaan doen en wat het doel is.
6. Evalueer
Evalueer de binnenkomer. Bespreek met de studenten hoe ze het hebben ervaren en wat ze hebben geleerd.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Zorg ervoor dat de binnenkomer aansluit bij de les die gaan volgen.
- Houd rekening met de leeftijd en het niveau van de leerlingen.
- De binnenkomer moet kort en krachtig zijn, anders verlies je de aandacht van de leerlingen.
Werkt nog beter wanneer:
- Je een werkvorm kiest die past bij het doel en bij de leerlingen.
- Je de binnenkomer visueel aantrekkelijk maakt.
- Je de binnenkomer introduceert op een duidelijke en enthousiaste manier.
- Je de binnenkomer evalueert.