Een mindmap is een diagram opgebouwd uit begrippen, teksten, en/of plaatjes die zijn geordend in de vorm van een boomstructuur rond een centraal thema. Door de lijnen tussen de begrippen worden de relaties ermee duidelijk gemaakt. Een mindmap zet op deze manier een lange lijst van monotone informatie om in een georganiseerd diagram dat werkt in lijn met de natuurlijke manier van werken van je hersenen. Mindmappen is daarom een effectieve manier bij het leren.
Een mindmap wordt gebruikt om creatieve processen te ondersteunen en bij leren & memoriseren. Digitale mindmaps kunnen daarnaast worden gebruikt bij het interactief toegankelijk maken van complexe en multimediale informatie.
Onderzoek heeft aangetoond dat studenten die gebruik maken van mindmapping hun cijfers met 12% verhogen. Het is ook bewezen dat mindmapping nuttig is voor dyslectici en autistische studenten om concepten en strategieën beter te begrijpen.
Kader met categorieën
Met mindmappen ondersteun je verschillende onderwijsactiviteiten:
- Oriëntatie op het onderwerp. Maak samen met de groep een mindmap aan de hand van de vraag: wat weet je al? Didactisch gezien is dit een hele belangrijke vraag: je activeert hiermee de voorkennis. Daarnaast geeft het je als docent een goede indruk van wat de groep weet waar je in je vervolgactiviteiten op kunt aansluiten
- Korte terugblik. Creëer tijdens het geven van een terugblik op een vorig instructiemoment een mindmap. Of geef deze terugblik aan de hand van een mindmap. Je helpt hiermee de studenten de leerstof goed te onthouden
- Structuur in de lesstof aanbrengen. Creëer tijdens het geven van de instructie een mindmap. Je helpt hiermee de studenten de leerstof goed te onthouden.
- Leerstof verwerken. Laat studenten een mindmap maken van de lesstof. Laat ze deze eventueel kort presenteren.
- Leervragen opstellen en aanvullen. Laat studenten de mindmap aanvullen met vragen die ze hebben. Als andere studenten er een antwoord op hebben, kunnen ze die erbij zetten. Je weet zo waar je nog extra uitleg over kunt geven of waar extra oefening nodig is.
- Samenvatting. Geef aan het einde van een instructiemoment een mindmap als geheugensteuntje. Of vraag studenten om een mindmap te maken.