Deze werkvorm is gebaseerd op de theorie van de cognitieve psychologie, die stelt dat het leren van nieuwe kennis het beste plaatsvindt wanneer studenten deze kennis kunnen koppelen aan hun bestaande kennis en ervaringen.
Alledaagse betekenis
- Doel van activiteit
-
- Voorkennis activeren
- Reflecteren
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 10 minuten
- Lesfases
-
- Voor de les
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Asynchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Een werkvorm waarbij studenten nieuwe kennis kunnen koppelen aan hun bestaande kennis en ervaringen.
Stappenplan
1. Introductie
Start de les met een korte introductie van het onderwerp en leg uit waarom dit onderwerp relevant is voor de studenten.
2. Stel vragen
Stel de studenten enkele vragen over hun persoonlijke ervaringen met het onderwerp en vraag hen om hierover na te denken.
3. Presenteer
Geef een korte presentatie over de lesstof en zorg ervoor dat deze informatie gemakkelijk te begrijpen is voor de studenten.
4. Geef voorbeelden
Bespreek enkele voorbeelden van de lesstof en leg uit hoe deze voorbeelden relevant zijn voor de persoonlijke ervaringen van de studenten.
5. Laat toepassen
Geef de studenten de opdracht om in groepen van twee of drie te werken aan een opdracht waarbij ze de lesstof kunnen toepassen op hun eigen ervaringen.
6. Laat presenteren
Laat de studenten hun opdracht presenteren en bespreek samen de uitkomsten.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- De lesstof moet relevant zijn voor de persoonlijke ervaringen van de studenten.
- De opdracht moet de studenten uitdagen om de lesstof toe te passen op hun eigen ervaringen.
- Er moet voldoende tijd worden ingepland voor de studenten om aan de opdracht te werken.
Werkt nog beter wanneer:
- De studenten worden actief betrokken bij het leerproces en ontwikkelen een dieper begrip van de lesstof.
- De opdracht zorgt voor een betere retentie van de lesstof.
- Het leren wordt ervaren als relevant en zinvol door de studenten.
Materialen:
- Eventueel sprekende, persoonlijke foto’s of filmpjes