Terug naar overzicht
Werkvorm

Terughalen met behulp van anderen

Doel van activiteit
  • Samenwerken
  • Reflecteren
  • Kennis uitwisselen
Aantal studenten
  • Kleine groep
Tijdsduur
  • < 30 minuten
Lesfases
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Asynchroon
Voorbereidingstijd
  • < 30 minuten

Een werkvorm die de kennis verbeterd door met elkaar te delen en te bespreken.

Terughalen met behulp van anderen is een didactische werkvorm waarbij studenten individueel informatie moeten bestuderen en deze informatie vervolgens delen met andere studenten.

Deze werkvorm, ook wel bekend als retrieval practice, is gericht is op het verbeteren van het begrip en het onthouden van informatie door studenten. Het is gebaseerd op het idee dat het ophalen van informatie uit het geheugen helpt bij het verbeteren van de opslag en het ophalen van die informatie in de toekomst. Door studenten in staat te stellen hun kennis met anderen te delen, kunnen ze verschillende perspectieven en benaderingen leren en beter begrijpen hoe ze de informatie in de toekomst kunnen toepassen.

Stappenplan

1. Bepaal het onderwerp

Geef de studenten een specifiek onderwerp of een stuk informatie om te bestuderen.

2. Begin individueel

Laat de studenten individueel het materiaal bestuderen en eventuele notities maken.

3. Maak groepen

Verdeel de klas in groepen en geef elke groep een specifiek onderwerp of aspect van het materiaal.

4. Samenwerken

Laat elke groep met elkaar samenwerken om hun begrip van het onderwerp te bespreken en te verbeteren.

5. Bespreek gezamenlijk

Laat elke groep vervolgens hun bevindingen en begrip van het onderwerp presenteren aan de rest van de klas. Stimuleer hierbij de klas om vragen te stellen en discussies te voeren over de gepresenteerde informatie.

Voorwaarden voor een gewenst resultaat:

  • Studenten moeten individueel de informatie bestuderen voordat ze deze met anderen delen.
  • Docenten moeten ervoor zorgen dat de groepen een duidelijk omschreven onderwerp of aspect van het materiaal hebben om te bespreken en presenteren.

 

Werkt nog beter wanneer:

  • De groepen moeten klein genoeg zijn zodat elke student de kans heeft om actief deel te nemen aan de discussie en presentatie.
  • De mogelijkheid om vragen te stellen en discussies te voeren kan bijdragen aan een dieper begrip van het onderwerp.

 

Materialen:

  • Eventuele notitie-materiaal voor de studenten.
Meer weten?

Gebruikte tools

3 tools

Discussion on Topic

Discussiƫren tot je een ons weegt? Niet met Discussion on Topic. Houd je studenten bij de les.
Meer over tool

Peer Review

Laat studenten elkaar feedback geven.
Meer over tool

Microsoft Whiteboard

Gebruik een digitaal canvas voor creatieve samenwerking en brainstorming.
Meer over tool