Door studenten na te laten denken over de mate waarin zij competent zijn in een praktijkvoorbeeld kunnen zij van daaruit een leerdoel opstellen.
Twijfels bij praktijk
- Doel van activiteit
-
- Reflecteren
- Metacognitie bevorderen
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 30 minuten
- < 60 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Laat studenten een leerdoel opstellen vanuit een praktijkgericht voorbeeld.
Stappenplan
1. Vind een voorbeeld
Zorg voor een pakkend praktijkvoorbeeld, vraag alle studenten bijvoorbeeld van tevoren een praktijksituatie te beschrijven waarin zij een rol hadden
2. Leg uit
Leg de casus voor aan de klas
3. Reflecteer
Laat studenten middels een poll antwoord geven op de mate waarin zij zich competent voelen in deze casus
4. Maak gebruik van een rubric
Om dit concreet te maken kan gekozen worden voor het gebruik van een (onderliggende) rubric zodat studenten iets meer handvatten hebben om zichzelf in te schatten
5. Plenaire
Vraag enkele studenten klassikaal om hun antwoord toe te lichten en haal als docent de belangrijkste punten hieruit naar voren
6. Ga in gesprek
Eventueel kunnen studenten eerst in groepjes gezet worden om hun antwoorden te bespreken.
7. Leerdoel formuleren
Laat studenten op basis van hun inschatting een leerdoel of voornemen formuleren
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Er moet een veilige sfeer zijn in de klas waarin studenten zich vrij voelen om hun eigen handelen ter discussie te stellen
- De casus moet voldoende uitnodigen
- De poll moet goed ingericht zijn, er kan gekozen worden voor bijvoorbeeld een 10puntsschaal waarin 1 onbekwaam is en 10 zeer bekwaam.
Geadviseerde tools:
- Wooclap leent zich hier zeer goed voor.