“Raad de studieplek” is een werkvorm waarbij leerlingen aan de hand van aanwijzingen of beschrijvingen moeten raden welke specifieke studieplek wordt bedoeld. Het doel van deze werkvorm is om de aandacht te vestigen op verschillende studieomgevingen, de kenmerken ervan te verkennen en het begrip van de leerlingen over diverse studieplekken te vergroten. Verder creëer je onderling de studenten een betere binding.
Werkvorm
Raad de studieplek
- Doel van activiteit
-
- (Sociale) binding
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 10 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Deze werkvorm laat studenten kennis maken met hun studieplekken thuis.
Binding creëren tussen studenten
1. Vraag een foto
Vraag studenten om ruim voor de les een foto te sturen van de plek waar zij studeren thuis (of elders)
2. Maak een presentatie
Maak een powerpoint / quiz aan waarin per slide een foto neerzet zonder de naam van de student.
3. Maak een overzicht
Maak voor jezelf een overzicht zodat jij wel weet bij wie welke foto hoort
4. Laat deze zien
Laat per keer 1 slide zien en vraag studenten om te raden wie zijn werkplek het is. Dit kan je gestructureerd doen door bijvoorbeeld een quiz / forms aan te maken en studenten in te laten sturen. Op die manier kan je er ook nog een prijs aan verbinden.
5. Wees creatief
Je kan ook kiezen voor de chaotische variant (ook wel eens leuk) en studenten laten roepen
Werkt nog beter wanneer:
- Je uitlegt dat het doel is dat studenten elkaar iets beter leren kennen. Als je iets meer weet van de ander is het vaak makkelijker om een samenwerkingsrelatie aan te gaan en wordt samenwerken niet louter functioneel.
Geadviseerde tools:
- Powerpoint voor de slides
- Wooclap voor de slides + quiz
- Forms voor de antwoorden op de quiz