Deze werkvorm kan helpen om de studenten te betrekken bij het leerproces, hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hen te helpen zich voor te bereiden op de les.
Werkvorm
Entreeticket
- Doel van activiteit
-
- Formatief handelen
- Voorkennis activeren
- Reflecteren
- Metacognitie bevorderen
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
- Grote groep
- Tijdsduur
-
- < 30 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Synchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Een werkvorm om de voorkennis te activeren aan het begin van de les.
Stappenplan
1. Voorbereiding
Formuleer duidelijke en specifieke vragen die gericht zijn op de voorkennis, interesses en/of verwachtingen van de studenten met betrekking tot de les.
2. Uitvoering
Laat de studenten de vragen beantwoorden. Geen ze hiervoor kort te tijd.
3. Bespreking
Bespreek de antwoorden kort met de studenten voordat de les verdergaat.
4. Afronding
Gebruik de antwoorden om de les nog beter af te stemmen op de behoeften van de studenten.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- De vragen moeten relevant zijn voor het onderwerp van de les.
- De vragen moeten niet te makkelijk of te moeilijk zijn.
- De vragen moeten open zijn, zodat studenten worden gestimuleerd om na te denken en te discussiƫren.
Werkt nog beter met:
- Een positieve sfeer waarin studenten zich vrij voelen om te antwoorden.
- Enthousiasme en betrokkenheid bij het proces.
- De antwoorden van de studenten om de les af te stemmen op hun behoeften.
Materialen:
- Eventueel kaartjes met de vragen om uit te delen bij binnenkomst.