Terug naar overzicht
Werkvorm

Entreeticket

Doel van activiteit
  • Formatief handelen
  • Voorkennis activeren
  • Reflecteren
  • Metacognitie bevorderen
  • Kritisch denken
Aantal studenten
  • Kleine groep
  • Medium groep
  • Grote groep
Tijdsduur
  • < 30 minuten
Lesfases
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Synchroon
Voorbereidingstijd
  • < 30 minuten

Een werkvorm om de voorkennis te activeren aan het begin van de les.

Deze werkvorm kan helpen om de studenten te betrekken bij het leerproces, hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hen te helpen zich voor te bereiden op de les.

Stappenplan

1. Voorbereiding

Formuleer duidelijke en specifieke vragen die gericht zijn op de voorkennis, interesses en/of verwachtingen van de studenten met betrekking tot de les.

2. Uitvoering

Laat de studenten de vragen beantwoorden. Geen ze hiervoor kort te tijd.

3. Bespreking

Bespreek de antwoorden kort met de studenten voordat de les verdergaat.

4. Afronding

Gebruik de antwoorden om de les nog beter af te stemmen op de behoeften van de studenten.

Voorwaarden voor een gewenst resultaat:

  • De vragen moeten relevant zijn voor het onderwerp van de les.
  • De vragen moeten niet te makkelijk of te moeilijk zijn.
  • De vragen moeten open zijn, zodat studenten worden gestimuleerd om na te denken en te discussiĆ«ren.

 

Werkt nog beter met:

  • Een positieve sfeer waarin studenten zich vrij voelen om te antwoorden.
  • Enthousiasme en betrokkenheid bij het proces.
  • De antwoorden van de studenten om de les af te stemmen op hun behoeften.

 

Materialen:

  • Eventueel kaartjes met de vragen om uit te delen bij binnenkomst.

Gebruikte tools

0 tools

Dit kan je ook doen

1 werkvormen Zo kan je (ongeveer) hetzelfde resultaat bereiken op een andere manier.
Formatief kritisch + 1
Kennis uitwisselen

Exit-ticket

Een werkvorm om het begrip van de lesstof te controleren via gerichte vragen.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken