Terug naar overzicht
Werkvorm

Exit-ticket

Doel van activiteit
  • Formatief handelen
  • Kritisch denken
  • Kennis uitwisselen
Aantal studenten
  • Kleine groep
Tijdsduur
  • < 30 minuten
Lesfases
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Synchroon
Voorbereidingstijd
  • < 30 minuten

Een werkvorm om het begrip van de lesstof te controleren via gerichte vragen.

‘Exit-ticket’ is een methode waarbij docenten aan het einde van de les de studenten vragen stellen om hun begrip van de lesstof te controleren. Deze werkvorm kan helpen om de leerlingen te betrekken bij het leerproces, hun begrip te meten en feedback te verzamelen voor verdere verbetering van de les.

Het doel is om inzicht te krijgen in wat de studenten hebben begrepen en om eventuele hiaten in kennis of begrip te identificeren.

Stappenplan

1. Voorbereiding

Formuleer duidelijke en specifieke vragen over de inhoud van de les. Geen ze hiervoor kort de tijd.

2. Beantwoording

Laat studenten individueel of in duo’s antwoord geven op de vragen op een kaartje, briefje of online platform.

3. Bespreking

Bespreek eventueel kort een paar opvallende antwoorden.

4. Afronding

Gebruik de resultaten van de exit-ticket om de les of dag te verbeteren.

Voorwaarden voor een gewenst resultaat:

  • De vragen moeten relevant zijn voor de lesstof en de belangrijkste concepten meten.
  • De vragen moeten niet te makkelijk of te moeilijk zijn.
  • De vragen moeten open zijn, zodat studenten worden gestimuleerd om erover na te denken.

 

Werkt beter met:

  • Een positieve sfeer waarin studenten zich vrij voelen om te antwoorden.
  • Enthousiasme en betrokkenheid bij het proces.

 

Materialen:

  • Eventueel kaartjes met de vragen waarop de antwoorden kunnen worden ingevuld.

Gebruikte tools

2 tools

Qualtrics

Krijg inzicht in de beleving van studenten en verbeter je onderwijs met Qualtrics.
Meer over tool

Padlet

Werk samen, deel idee├źn en organiseer je gedachten met Padlet!
Meer over tool

Dit kan je ook doen

1 werkvormen Zo kan je (ongeveer) hetzelfde resultaat bereiken op een andere manier.
Formatief Activeren + 3
Reflecteren Metacognitie kritisch

Entreeticket

Een werkvorm om de voorkennis te activeren aan het begin van de les.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken