Een cliffhanger is een probleem of dilemma dat aan het eind van een college of vlak voor een pauze door de docent wordt opgeworpen. Er wordt een een prikkelende vraag gesteld (iets waar studenten nog tegenaan gaan lopen) waarover de studenten kunnen nadenken, met de toezegging er volgende keer op in te gaan. Na de pauze of tijdens het volgende college worden oplossingen geïnventariseerd en komt de docent met de ‘ontknoping’.
Werkvorm
Cliffhanger
- Doel van activiteit
-
- Formatief handelen
- Kritisch denken
- Kennis uitwisselen
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Tijdsduur
-
- < 60 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Asynchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 60 minuten
Een werkvorm die zorgt voor een gevoel van urgentie bij studenten om het vraagstuk op te lossen.
Stappenplan
1. Introductie
De docent introduceert een uitdagende vraag of probleem waarvoor geen direct antwoord beschikbaar is.
2. Studenten gaan uiteen
De studenten gaan met de opdracht na te denken over de oplossing uiteen en bespreken eventueel met elkaar welke oplossingen mogelijk zijn.
3. Presentatie oplossingen
Na de pauze of tijdens het eerstvolgende college presenteren studenten de oplossingen die zijzelf bedachten hebben.
4. Ontknoping
De docent geeft het verlossende antwoord.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Een uitdagende vraag of probleem waarvoor voor studenten geen direct antwoord beschikbaar is.
Werkt nog beter met een:
- Actieve deelname en samenwerking van studenten.
Materialen:
- Presentatiemateriaal zoals een flip-over, whiteboard of Microsoft PowerPoint.