Terug naar overzicht
Werkvorm

Cliffhanger

Doel van activiteit
  • Formatief handelen
  • Kritisch denken
  • Kennis uitwisselen
Aantal studenten
  • Medium groep
Tijdsduur
  • < 60 minuten
Lesfases
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Asynchroon
Voorbereidingstijd
  • < 60 minuten

Een werkvorm die zorgt voor een gevoel van urgentie bij studenten om het vraagstuk op te lossen.

Een cliffhanger is een probleem of dilemma dat aan het eind van een college of vlak voor een pauze door de docent wordt opgeworpen. Er wordt een een prikkelende vraag gesteld (iets waar studenten nog tegenaan gaan lopen) waarover de studenten kunnen nadenken, met de toezegging er volgende keer op in te gaan. Na de pauze of tijdens het volgende college worden oplossingen geïnventariseerd en komt de docent met de ‘ontknoping’.

Stappenplan

1. Introductie

De docent introduceert een uitdagende vraag of probleem waarvoor geen direct antwoord beschikbaar is.

2. Studenten gaan uiteen

De studenten gaan met de opdracht na te denken over de oplossing uiteen en bespreken eventueel met elkaar welke oplossingen mogelijk zijn.

3. Presentatie oplossingen

Na de pauze of tijdens het eerstvolgende college presenteren studenten de oplossingen die zijzelf bedachten hebben.

4. Ontknoping

De docent geeft het verlossende antwoord.

Voorwaarden voor een gewenst resultaat:

  • Een uitdagende vraag of probleem waarvoor voor studenten geen direct antwoord beschikbaar is.

 

Werkt nog beter met een:

  • Actieve deelname en samenwerking van studenten.

 

Materialen:

  • Presentatiemateriaal zoals een flip-over, whiteboard of Microsoft PowerPoint.

Gebruikte tools

2 tools

Microsoft Whiteboard

Gebruik een digitaal canvas voor creatieve samenwerking en brainstorming.
Meer over tool

Discussion on Topic

Discussiëren tot je een ons weegt? Niet met Discussion on Topic. Houd je studenten bij de les.
Meer over tool