Werkvorm
Uitgewerkte voorbeelden
- Doel van activiteit
-
- Formatief handelen
- Reflecteren
- Metacognitie bevorderen
- Kritisch denken
- Lesfases
-
- Voor de les
- Tijdens de les
- Na de les
Een werkvorm om het toepassen van oplossingen en het begrijpen van complexe problemen te verbeteren
Uitgewerkte voorbeelden is een didactische werkvorm waarbij studenten leren door het bestuderen van voorbeelden die zijn uitgewerkt en geanalyseerd. Het doel is om studenten te helpen begrijpen hoe complexe problemen kunnen worden opgelost en om hen te laten zien hoe ze deze oplossingen in hun eigen werk kunnen toepassen.
Stappenplan
1. Introductie
Leg uit wat uitgewerkte voorbeelden zijn en waarom ze belangrijk zijn voor het leerproces. Geef studenten een overzicht van het probleem dat zal worden bestudeerd en de oplossing die is gevonden.
2. Analyse
3. Praktische toepassing
Laat studenten vergelijkbare problemen oplossen met behulp van de technieken en strategieën die ze hebben geleerd van de uitgewerkte voorbeelden.
4. Feedback
Bespreek de oplossingen die de studenten hebben bedacht en geef feedback op de gebruikte strategieën en technieken.
5. Reflectie
Laat studenten reflecteren op het leerproces en op wat ze hebben geleerd van de uitgewerkte voorbeelden.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Zorg dat de uitgewerkte voorbeelden relevant zijn voor het vakgebied of de studierichting van de studenten.
- Zorg dat de voorbeelden duidelijk en begrijpelijk zijn voor de studenten.
- Stimuleer studenten om kritisch na te denken over de oplossingen en technieken die zijn gebruikt in de uitgewerkte voorbeelden en om deze op hun eigen werk toe te passen.
- Geef voldoende feedback op de oplossingen van de studenten en op de gebruikte technieken en strategieën.
- Zorg voor voldoende reflectieopdrachten om studenten te helpen bij het reflecteren op het leerproces.
Middelen om te gebruiken:
Werkt nog beter met:
- Uitgewerkte voorbeelden die relevant zijn voor het vakgebied of de studierichting van de studenten.
- Feedbackformulieren om feedback te geven op de oplossingen van de studenten en de gebruikte technieken en strategieën.
- Reflectieopdrachten om studenten te helpen bij het reflecteren op het leerproces.