Terug naar overzicht
Werkvorm

Het estafettedebat

Doel van activiteit
  • Kritisch denken
Aantal studenten
  • Medium groep
  • Grote groep
Tijdsduur
  • < 60 minuten
Lesfases
  • Tijdens de les
Synchroon
  • Synchroon
Voorbereidingstijd
  • < 30 minuten

Studenten debatteren over een relevant thema of een stelling in een binnen- en buitencirkel.

Een estafettedebat is een specifieke vorm van debatteren waarbij de sprekers in een team elkaar afwisselen om argumenten te presenteren en te verdedigen. De buitencirkel neemt het over wanneer de binnencirkel geen nieuwe invalshoeken meer weet aan te dragen. Het doel van een estafettedebat is om gezamenlijk tot een diepgaandere en meer gebalanceerde discussie te komen, waarbij alle standpunten worden belicht. 

Stappenplan

1. Bepaal een thema of formuleer een stelling 

Kies een thema dat aansluit bij de inhoud van het vak of de lesstof en dat zich leent voor discussie. Dit kan een onderwerp zijn dat al behandeld is, of juist een thema dat verdieping vraagt. Studenten mogen zelf suggesties aandragen, maar de docent kan ook het initiatief nemen. Plaats de stellingen vooraf op een discussieforum, zodat studenten zich kunnen voorbereiden.

2. Splits de groep en voer de discussie

De groep studenten wordt gesplitst in een binnen- en buitencirkel. De discussie, over een reeds bestudeerd of ingeleid thema, wordt gevoerd in de ‘binnencirkel’, onder leiding van een gespreksleider (docent of student) aan een gesprekstafel waarvan drie stoelen continu bezet worden door wisselende discussianten.

Zodra een van de discussianten zijn of haar bijdrage heeft geleverd, en/of er te weinig nieuwe gezichtspunten naar voren worden gebracht, kunnen deelnemers uit de buitencirkel een discussiant ‘aftikken’ en diens stoel innemen. Dit kan op eigen initiatief of op uitnodiging van de gespreksleider gebeuren. 

Spreek van tevoren een tijd af en houd deze goed in de gaten. 

3. Sluit af en vat samen

Sluit het debat af met een gezamenlijke terugblik. Benoem als docent welke argumenten eruit sprongen en wat je sterk vond aan de manier waarop deze werden onderbouwd. Vat de kern van de discussie samen en nodig studenten uit om hierop te reageren. Stimuleer hen om te benoemen wat ze uit het debat meenemen en hoe ze de inzichten kunnen toepassen binnen het vak.

Bron: Baltzer, Jeanine. Slimmer Door Het HBO: Voorbeelden Van Studiebegeleiding En Activerende Didactiek Om Effectief Studeren En Diep Leren Te Bevorderen. Hogeschool Van Amsterdam, 2021.

Gebruikte tools

1 tools

Discussions

Betrek studenten bij het leerproces met interactieve discussies in Brightspace.
Meer over tool

Dit kan je ook doen

6 werkvormen Zo kan je (ongeveer) hetzelfde resultaat bereiken op een andere manier.
kritisch Kennis uitwisselen

Discussietaak

Een werkvorm waarbij studenten actief betrokken worden bij een discussie over een bepaald onderwerp.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken
kritisch

Legpuzzelmethode

Wordt gebruikt om een groot vraagstuk te verdelen in kleinere deelvragen.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken
kritisch

Persconferentie

Simulatie waarbij studenten als journalisten optreden en een persconferentie nabootsen.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken
Samenwerken Reflecteren + 2
kritisch Kennis uitwisselen

Discussieforum

Een online discussieruimte waarbij studenten reageren op een vraag of onderwerp.
  • Grote groep
  • Asynchroon
Werkvorm bekijken
kritisch

Drie stellingen

Studenten formuleren drie stellingen over de bestudeerde stof in een debat.
  • Kleine groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken
kritisch

Het Lagerhuis debat

In dit debatvorm leren studenten argumenteren en kritisch luisteren.
  • Medium groep
  • Synchroon
Werkvorm bekijken