Misvattingen kunnen het begrip van studenten over een bepaald onderwerp belemmeren. Daarom is het belangrijk om deze opvattingen te identificeren en te corrigeren. Deze werkvorm biedt de mogelijkheid om fouten en onjuiste opvattingen te bespreken en te corrigeren. Het doel van deze werkvorm is om de misvattingen te identificeren en te corrigeren, zodat de studenten een beter begrip krijgen van de lesstof.
Werkvorm
Misconcepties
- Doel van activiteit
-
- Voorkennis activeren
- Metacognitie bevorderen
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Medium groep
- Tijdsduur
-
- < 60 minuten
- Lesfases
-
- Tijdens de les
- Synchroon
-
- Asynchroon
- Voorbereidingstijd
-
- < 30 minuten
Is een didactische werkvorm om misvattingen te identificeren en te corrigeren.
Stappenplan
1. Identificeer
Identificeer de belangrijkste misvattingen die studenten hebben over het onderwerp
2. Bespreek
Bespreek de misvattingen met de studenten en laat ze zien waarom deze onjuist zijn.
3. Deel
Laat de studenten hun eigen misvattingen delen en bespreek deze samen met de groep.
4. Reflecteer
Herhaal de belangrijkste concepten en zorg ervoor dat alle studenten de correcte informatie begrijpen.
Voorwaarden voor een gewenst resultaat:
- Studenten moeten openstaan voor het bespreken van hun eigen fouten en onjuiste opvattingen.
- De docent moet begrip hebben van de misvattingen die vaak voorkomen bij de studenten.
Werkt nog beter met:
- Een veilige leeromgeving waarin studenten zich vrij voelen om fouten te maken en deze te bespreken.
- Concrete voorbeelden om de misvattingen te illustreren en te corrigeren.
- Het belang benadrukken van het begrijpen van de juiste informatie en de impact van de misvattingen op het leerproces.
Materialen:
- Notitieblokken of whiteboard om de misvattingen en correcties te noteren.