De AI-joker: één kans, gebruik 'm wijs

Leer strategisch en bewust AI inzetten.

In deze werkvorm krijgen studenten één kans, 1 joker, om AI in te zetten voor hun opdracht. Deze joker moeten ze op het juiste moment spelen. Zo worden ze uitgedaagd om kritisch na te denken over wanneer hoe AI werkelijk bijdraagt aan de kwaliteit van hun werk.

Door deze werkvorm ontwikkelen studenten niet alleen vakinhoudelijke vaardigheden, maar bouwen ze ook aan metacognitief bewustzijn:

  • Wanneer heeft het zin om AI in te zetten?
  • Wat levert het op ten opzichte van zelf nadenken of samenwerken?
  • Hoe beoordeel je de kwaliteit en betrouwbaarheid van AI-output?

 

De werkvorm wordt afgesloten met een plenair reflectiemoment, waarin studenten hun keuzes toelichten en van elkaar leren. Dit stimuleert kwaliteitsbesef, kritisch denken, en een verantwoorde omgang met AI als leerpartner.

Stappenplan voor het uitvoeren van de werkvorm

Voorbereiding

Zorg voor een tafelindeling waarbij groepjes studenten efficiënt met elkaar kunnen samenwerken. Zorg daarnaast per groepje voor een extra tafel of zitplek waar een laptop kan staan. Daarnaast zorg je ook voor het materiaal voor jouw beroepsauthentieke opdracht. 

Inleiding

Introduceer een beroepsauthentieke opdracht die tijdens de les wordt behandeld. Dit kan bijvoorbeeld een casus, een beroepshandeling of een bepaalde methodiek zijn. Groepjes studenten moeten onder enige tijdsdruk staan terwijl ze aan deze opdracht werken.

De AI-joker

Zorg ervoor dat elk groepje over een laptop beschikt en dat deze open staat. Open een generatieve AI-chat op deze laptops, zoals de HvA AI-Chat of Le Chat van Mistral. Geef aan dat de generatieve AI-chat op deze laptops slechts eenmalig mag worden ingezet en dat de laptop na gebruik wordt dichtgeklapt. Aan jou nog de keuze: kunnen studenten slechts 1 prompt opgeven (en moet de prompt dus ijzersterk zijn), of mogen studenten de joker gedurende een fase (voorbereiding, uitwerking, etc.) inzetten (meerdere prompts)?

Delen met de groep

Studenten zullen nu hun uitwerkingen met elkaar delen. Belangrijk is dat studenten ook aangeven op welk moment zij hun joker hebben ingezet wat dat heeft opgeleverd.

Terugblik

Sluit deze werkvorm af door stil te staan bij welke moment in het proces AI de meeste meerwaarde heeft gehad. Gebruik hiervoor de werkvorm Exit Ticket (acitivitool). 

Voorwaarden voor een gewenst resultaat van de werkvorm: 

* Heb duidelijk voor ogen wat je doel is: één goede prompt formuleren en/of het juiste moment van toepassing en/of de juiste en relevante output van generatieve AI. 

Afhankelijk van je doel zou je studenten op de volgende manieren al op weg kunnen helpen: 

  • Deel vooraf een goede prompt; 
  • Deel vooraf een goed moment in de werkvorm om AI in te zetten; 
  • Deel vooraf de criteria waar het uiteindelijk resultaat aan moet voldoen. 

* Studenten hebben al kennisgemaakt met werken met generatieve AI   

Werkt nog beter wanneer: 

* De werkvorm wordt gecombineerd met entree- en exit-ticket werkvormen, zodat studenten tijdens de werkvorm gericht kunnen werken aan specifieke (reflectieve) vragen die achteraf nog worden behandeld. 

* De activiteit wordt gecombineerd met werkvorm Kwaliteitsbesef om de kwaliteit van de resultaten te beoordelen 

Benodigde materialen voor het uitvoeren van de werkvorm: 

* Laptop per groepje 

* optioneel: stekkerdozen voor stroompunten