In deze werkvorm ervaren studenten hoe zij AI kunnen inzetten als creatieve feedbackbron, door feedback te vragen aan een ‘guru’—een historisch of beroemd persoon met een uitgesproken visie of stijl. Denk aan Steve Jobs, Aletta Jacobs of Johan Cruijff. Zo leren studenten niet alleen op een originele manier te kijken naar hun product, maar ook kritisch te reflecteren op de inhoud en bruikbaarheid van de ontvangen feedback. Deze werkvorm stimuleert feedbackgeletterdheid en zet aan tot evaluatief denken: wat is waardevolle feedback, wat neem ik over, en waarom? Bovendien helpt het studenten om met meer afstand en creativiteit naar hun eigen werk te kijken.
Doel van de werkvorm:
Studenten leren effectieve feedbackvragen te stellen aan AI, kritisch te reflecteren op de gegenereerde feedback en deze te verwerken in hun werk:
- De student leert gerichte en contextspecifieke feedbackvragen te formuleren die aansluiten bij het beoogde leerproduct.
- De student ontwikkelt kritisch beoordelingsvermogen door AI-feedback te analyseren op relevantie, onderbouwing en toepasbaarheid.
- De student leert feedback te interpreteren vanuit een specifieke perspectiefrol (bijv. expert, denker, ondernemer) en deze te vertalen naar concrete verbeteracties.
- De student versterkt zijn metacognitieve vaardigheden door bewust keuzes te maken over welke feedback waardevol is, welke niet, en waarom.