Feedback van een Guru

Ontvang originele feedback van een bekend persoon en leer out-of-the-box denken en kritisch reflecteren. 

In deze werkvorm ervaren studenten hoe zij AI kunnen inzetten als creatieve feedbackbron, door feedback te vragen aan een ‘guru’—een historisch of beroemd persoon met een uitgesproken visie of stijl. Denk aan Steve Jobs, Aletta Jacobs of Johan Cruijff. Zo leren studenten niet alleen op een originele manier te kijken naar hun product, maar ook kritisch te reflecteren op de inhoud en bruikbaarheid van de ontvangen feedback. Deze werkvorm stimuleert feedbackgeletterdheid en zet aan tot evaluatief denken: wat is waardevolle feedback, wat neem ik over, en waarom? Bovendien helpt het studenten om met meer afstand en creativiteit naar hun eigen werk te kijken. 

Doel van de werkvorm:
Studenten leren effectieve feedbackvragen te stellen aan AI, kritisch te reflecteren op de gegenereerde feedback en deze te verwerken in hun werk: 

  • De student leert gerichte en contextspecifieke feedbackvragen te formuleren die aansluiten bij het beoogde leerproduct. 
  • De student ontwikkelt kritisch beoordelingsvermogen door AI-feedback te analyseren op relevantie, onderbouwing en toepasbaarheid. 
  • De student leert feedback te interpreteren vanuit een specifieke perspectiefrol (bijv. expert, denker, ondernemer) en deze te vertalen naar concrete verbeteracties. 
  • De student versterkt zijn metacognitieve vaardigheden door bewust keuzes te maken over welke feedback waardevol is, welke niet, en waarom. 

Stappenplan voor het uitvoeren van de werkvorm:

Vooraf

De student levert een werk in (bijvoorbeeld een campagneplan, pitch of analyse).

Kies je guru

De student kiest een ‘guru’: een bekend of historische figuur met een duidelijke stijl of expertise. Voorbeeld: Steve Jobs bij een marketingpitch, Maria Montessori bij een lesvoorbereiding, Johan Cruijff bij een teamgerichte strategie. De student onderbouwt ook waarom hij deze guru gekozen heeft voor feedback. 

Verkrijg feedback van je guru

De student vraagt de AI-tool zich voor te doen als de gekozen guru en vraagt om kwalitatieve feedback op zijn werk. Om rijke, toepasbare, inhoudelijke feedback van de guru te verkrijgen kan de student volgende checklist gebruiken: 

  • Geef een korte beschrijving van jouw product en wat je wil verbeteren. 
  • Vraag expliciet om sterke en zwakke punten + concrete suggesties. 
  • Vraag je guru een verdiepende vraag per feedbackpunt terug te geven 
  • Vraag desgewenst om een bepaalde stijl (bijv. analytisch, coachend, strategisch, filosofisch). 
  • Vraag de AI feedback te structureren in een duidelijk format. 

*tip: ga in gesprek met de guru over de verkregen feedback. Het gesprek met de guru wordt echt waardevol wanneer je de diepte in gaat! 

Uitwisselen met peers; reflectie en dialoog over de verkregen feedback

Bespreek in een klein groepje jouw AI-feedback. Vertel eerst wie je als guru koos en waarom. Deel vervolgens de feedback die je kreeg en licht toe wat je eruit haalt. Reflecteer: wat vond je sterk of bruikbaar, en wat juist niet? Welke suggesties neem je over, en welke niet – en waarom? Vergelijk daarna elkaars ervaringen. Wat leverde verrassende of juist oppervlakkige feedback op? Hoe verschilde de stijl per guru? Door dit gesprek ontwikkel je inzicht in feedbackkwaliteit én hoe je AI effectief inzet als leerpartner. 

De student bespreekt in een klein groepje de ontvangen AI-feedback. Eerst benoemt de student welke guru gekozen is en welke overwegingen daarbij een rol speelden. Vervolgens deelt de student de feedback van de AI en licht toe welke inzichten dit opleverde. De student reflecteert op de bruikbaarheid en kwaliteit van de feedback: wat was overtuigend of waardevol, en wat minder relevant of oppervlakkig? Ook maakt de student expliciet welke suggesties overgenomen worden en welke bewust niet – met een onderbouwing. Daarna vergelijken de studenten elkaars ervaringen: welke feedback was verrassend, leerzaam of juist beperkt van inhoud? En hoe verschilde de feedbackstijl per gekozen guru? Door dit gesprek ontwikkelt de student inzicht in feedbackkwaliteit én hoe je AI effectief inzet als leerpartner. 

Nieuwe versie werk student

Na het gesprek met zijn peers past de student zijn werk aan en levert de nieuwe versie in. 

Werkt nog beter wanneer: 

  • Aandacht wordt besteed aan waarom en hoe deze feedback-oefening waardevol is voor de student  
  • Aandacht wordt besteed aan feedbackverwerking en het herkennen van waardevolle feedback. 
  • Als het maken van de prompt geen leerdoel is, dan helpt het als er een voorbeeldprompt wordt gegeven.

 

Benodigde materialen voor het uitvoeren van de werkvorm: 

  • GenAI-tool zoals HvA Chat / Le Chat/ ChatGPT 
  • Eigen werk (concept) van de student