‘Denken, delen, uitwisselen’ is een didactische werkvorm die studenten stimuleert om actief te participeren in de les door individueel na te denken over een vraag of opdracht, het vervolgens te delen met een partner en daarna gezamenlijk de uitwisseling van ideeën te presenteren aan de rest van de groep. Het doel van deze werkvorm is om studenten te helpen hun denkprocessen te verhelderen, hun begrip te verdiepen en hen actief te betrekken bij het leerproces.
Deze werkvorm biedt verschillende voordelen. Zo worden de leerlingen gestimuleerd om kritisch na te denken over een bepaalde vraag of stelling en om hun eigen antwoord te formuleren. Hierdoor leren ze zelfstandig nadenken en hun gedachten te ordenen. Daarnaast bevordert de werkvorm de interactie en communicatie tussen leerlingen en het gezamenlijk tot een oplossing komen.
Ook is de werkvorm geschikt voor differentiatie omdat leerlingen op hun eigen niveau kunnen werken en elkaar kunnen helpen. De docent kan tijdens de tweede fase rondlopen om te zien of de leerlingen begrijpen wat er van hen wordt gevraagd en waar nodig hulp bieden.