Werkvorm
Kwaliteitsbesef ontwikkelen met AI-feedback
- Doel van activiteit
-
- Formatief handelen
- Reflecteren
- Metacognitie bevorderen
- Kritisch denken
- Aantal studenten
-
- Kleine groep
- Medium groep
Kwaliteitsbesef aanscherpen en eigen werk verbeteren door AI-feedback en reflectie
Met deze werkvorm duiken studenten in de beoordelingscriteria en leren ze wat kenmerken zijn van goed werk. Individueel of in groepjes werken studenten aan een opdracht. Tijdens de les laat jij als docent een voorbeeld zien (eventueel gegenereerd door GenAI) en laat je GenAI hier feedback op geven op basis van de beoordelingscriteria.
Vervolgens bespreekt de klas samen de AI-feedback: klopt het? Wat ontbreekt? Waar raakt het de kern? Door deze analyse ontwikkelen studenten een scherp kwaliteitsbesef én leren ze kritisch omgaan met AI-output. Daarna reflecteren ze op hun eigen werk en passen ze het geleerde direct toe.
Stappenplan; Kwaliteitsbesef ontwikkelen met AI-feedback
Voorbereiding
Studenten werken individueel of in groepjes aan een opdracht. Hiervoor hebben ze een eerste versie gemaakt. Voorafgaand aan de les bestuderen ze de beoordelingscriteria en een voorbeeldopdracht die de docent heeft gedeeld.
AI geeft feedback op een voorbeeldtekst a.d.h.v. de beoordelingscriteria en dit wordt besproken
De docent uploadt tijdens de les het voorbeeld in een AI-tool en genereert feedback op basis van de beoordelingscriteria. De klas bespreekt gezamenlijk de AI-feedback. Zijn studenten het eens met de observaties van de AI? Wat maakt dat de tekst wel of niet aan een bepaald criterium voldoet? Hoe zou de tekst verbeterd kunnen worden?
Toepassen op eigen werk
Studenten kijken aan de hand van de beoordelingscriteria naar hun eigen werk. Ze wisselen met elkaar uit welke verbeterpunten ze zien en waarom. Aan de hand hiervan verbeteren ze hun werk en checken nogmaals of het werk nu aan de beoordelingscriteria voldoet.
Reflectie op het leerproces
Studenten reflecteren op hun proces: wat hebben ze geleerd van het beoordelen en verbeteren van hun werk? Wat vonden ze van de rol van AI in dit proces?
Voorwaarden voor een gewenst resultaat van de werkvorm:
- De beoordelingscriteria zijn vooraf duidelijk gecommuniceerd en uitgelegd.
- Er is een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin studenten openlijk kunnen spreken over hun werk en reflectie gestimuleerd wordt.
- Studenten krijgen voldoende tijd om hun werk te verbeteren.
- De docent begeleidt de studenten in het beoordelen van hun eigen werk en verwerken van de verbeterpunten.
- Bereid van tevoren alvast de prompt voor waarmee AI feedback geeft a.d.h.v. de beoordelingscriteria. Je kunt eventueel ook de feedback al voor de les laten genereren en tijdens de les de prompt en output tonen.
Werkt nog beter wanneer:
- Er gebruik wordt gemaakt van meerdere voorbeeldteksten met uiteenlopende kwaliteitsniveaus.
Benodigde materialen voor het uitvoeren van de werkvorm:
- Beoordelingscriteria of rubric
- Een voorbeeldtekst (kan dus AI-gegenereerd zijn)